-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:16642 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:7

مشكل مهريه با كاهش ارزش پول چگونه برطرف ميشود؟
اگر در ضمن عقد ارزش آن اسكناس معين شود و بگويند، اين چند ريالي كه فعلاً ارزش آن، با فلان مقدار از كالا يا طلا مساويست مهر زوجه قرار داده شد، مسلماً بايد به هنگام پرداخت، اين جهت رعايت شود.
ولي اگر اين شرط، انجام نگيرد، چنانكه تا كنون رسم نبوده يا كمتر رسم بوده است، به خاطر اينكه نوسان در ريال چندان چشمگير نبوده، در اين صورت، اگر با هم مصالحه كردند چه بهتر و در غير اين صورت، بايد ارزش آن را در نظر بگيرند، زيرا مهريه در حكم قرض نيست. كه در آن «مثلاً بمثل» در نظر گرفته شود و قرض دهنده ارزش نسبي و مشخص پول را در نظر نگيرد و خود پول را بخواهد، بلكه اسكناس كه ارزش اعتباري دارد، از آن نظر مهريه قرار ميگيرد كه داراي قدرت خريد معيني بوده و با فلان كالا يا نقدينه معادل ميباشد، گواه، اينكه موقع مهر بُري، طرفين چانه ميزنند تا بر حدي توافق پيدا كنند. لذا پس از سي سال اگر همان ريال سابق را بپردازد، زن، شوهر را مجحف و ظالم و متعدي تلقي كرده و خود را مظلوم و مورد تجاوز ميشمارد. اين نوع داوريهاي فطري نبايد از نظر فقيه، دور بماند، اسلاميكه دعوت به عدالت كرده، و ظلم و تعدي را محكوم ميكند، و از نظر عرف، چنين كاري مصداق ظلم و تعدي است طبعاً بايد زوجين از در تصالح درآمده و ارزش آن روز ريال را در نظر بگيرند، و همگان به آيه «لا تَظلمون ولا تُظلمون» عمل كنند.

: آية الله جعفر سبحاني
سيماي فرزانگان ج 1

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.